Brøttum Brass fra Hedmark forbereder seg til sin første sesong som et elitekorps!
Brøttum Brass vant nylig 1. divisjon på NM for Brassband og bestemte seg for å ta i bruk Digital Dugnad i Styreportalen som en innsamlingsmetode. Korpset ønsket å surfe på bølgen av positiv oppmerksomhet etter arrangementet. Morten Hals, leder for korpset, forteller at de ønsket en enkel løsning som ikke krevde mye administrering av premier eller forberedelse fra medlemmene. Digital Dugnad passet perfekt for deres behov, og det var enkelt å sette opp.
En liten revolusjon
En av fordelene med denne løsningen var at det var enkelt å sette opp, og det var ingen jobb med administrering av premier. Dette gjør det til en veldig god løsning for korps som ønsker å samle inn penger uten store forberedelser. Det har vært en stund siden forrige dugnad av denne typen og vi kan slå fast at digitale lodd + vipps må sies å være en liten revolusjon, sier korpsets leder, Morten Hals
Morten Hals forteller også at innsamlingen var en stor suksess for korpset. Selv om de ikke hadde noen konkret målsetting i begynnelsen, var de inspirert av en sak om Strusshamn Musikkforening som hadde samlet inn penger på en lignende måte. Korpset satte seg da en målsetning om å samle inn mer enn Strusshamn Musikkforening gjorde, og de klarte nesten å nå dette målet ved å samle inn over 20 000 kr.
Les mer om Strusshamn sin innsamling HER
Mindre salgspress og økt frihet
Digitale skrapelodd og bruk av Vipps gjorde at det ble mindre arbeid for hvert enkelt medlem, samtidig som man nådde et større publikum enn man ville gjort med en tradisjonell dugnad.
Med digitale lodd er man ikke begrenset til sitt eget nærområde, og man kan nå folk i hele landet. En annen fordel med digital dugnad var at det ikke var et bestemt antall lodd man måtte selge i løpet av perioden. Dette gjorde at medlemmene kunne selge så mange eller så få lodd som de ønsket, uten å føle på presset om å nå et bestemt salgsmål, fortsetter Hals.
Brøttum Brass hadde også en rekke "superselgere" som utmerket seg i innsamlingen. Disse medlemmene fulgte hovedsakelig to strategier: den ene var å dele linken til innsamlingen i sosiale medier, og gjøre dette ofte. Dette fungerte spesielt godt for medlemmer med mange venner på Facebook. Den andre strategien var å få andre familiemedlemmer til å dele linken til innsamlingen, og på den måten nå ut til et enda større publikum.
Innsamlingen dekker instruktørkostnader
Innsamlingen med Digital Dugnad har gitt positive økonomiske konsekvenser for korpset. Selv om de fortsatt har et stykke igjen før de når et realistisk budsjett på elitedivisjonsnivå, var summen de samlet inn nok til å dekke kostnadene til instruktører for det første oppstartsseminaret.
Nå som Brøttum Brass har kvalifisert seg for elitedivisjonen, er det viktig at de får den økonomiske støtten de trenger for å fortsette sin utvikling og suksess. Kontaktpersonen Morten Hals håper derfor at næringslivet og fylkeskommunen vil se verdien av å støtte korpsene i området, spesielt nå som det er et elitedivisjonskorps i deres eget nærområde.
Morten Hals håper at suksessen med Digital Dugnad vil inspirere andre til å prøve denne innsamlingsmetoden. Han mener at den digitale løsningen gjør det enklere å nå ut til et større publikum, spesielt for medlemmer som ikke er fra nærområdet. Han oppfordrer andre til å prøve Digital Dugnad og oppleve fordelene selv.
Vi i Styreportalen ønsker Brøttum Brass lykke til med forberedelsene mot deltakelse i Elitedivisjonen.